모든 영화평론가, 특히 아시아영화쪽의 평론가들은 TV를 무시하려면 위험을 각오해야 한다. 물론 실제적으로 어마어마한 제작량의 아시아 TV드라마를 섭렵하는 것은 거의 불가능하다. 그러나 가끔 한 나라 영화계에 대한 평론가의 견해를 뒤집어놓는 시리즈물이 있다.
최근 중국에서 우연히 구입한 것이 필자에게 TV드라마의 중요성을 절실하게 느끼게 해줬다. 단순히 박스 앞면에 나온 스타들 때문에 사게 됐다. 주징레이, 리빙빙, 리샤오루, 주신 등의 여배우들과 시아유, 장우(슈퍼스타 장원의 동생), 왕수에빙 같은 남자배우들이 포함된 중국 본토의 젊은 탤런트들의 놀라운 라인업이 있었다. 2002년에 제작된 30부작 시리즈물이었는데, 항공사에서 일어나는 얽히고 설킨 로맨스물처럼 들리는 ‘Skylovers’라는 우스운 영어제목이 붙어 있었다. ‘티안콩샤데 위안펜’이라는 중국어 제목은 사랑하는 사람들이 ‘하늘 아래’에서 우연이나 운명으로 함께하게 된다는 뜻으로 좀더 시적인 의미를 지닌다.
새로운 세대가 4년 전, 그 나라 산업에 한획을 긋고 있을 때 모아진 놀라운 캐스트 조합 중 하나를 우연히 만나게 된 것이다. 30부작은 5편의 에피소드로 이뤄진 6개의 이야기로 나눠져 있고, 각각의 이야기에는 잘 알려진 남녀배우가 한명씩 출연했다. 시리즈의 총감독은 홍콩 감독이자 제작자, 배우인 첸융장이었지만, 이야기는 각기 다른 본토의 작가들이 각색하고 연출한 것이었다. 각 이야기는 특정 장소, 즉 베이징, 상하이, 타이, 밴쿠버 등을 배경으로 하고 있었다. 보다 보니 평범한 TV드라마 시리즈가 아니라는 사실이 분명해졌다. 첫 번째 이야기인 <도시의 달빛>에는 베테랑 배우 장팽이(조안 첸의 <슈슈>에 나왔던)와 젊은 여배우 리샤오루가 출연해 방콕을 유랑하는 젊은 여자를 만나 은퇴 이후의 삶에 새로운 의미를 부여받는 한 중년의 챔피언 사격수의 섬세하면서도 여유로운 이야기를 풀어낸다.
그러나 정말 놀라운 작품은 두 번째 이야기인 <내가 원하는 행복>이었다. 상하이의 인접한 아파트 주민들이 어린 시절 동급생이었다는 것을 알게 되는 이야기다. 그 당시 남자(왕수에빙)가 여자(주징레이)에게 반했었던 것인데, 아름다운 연기와 세심한 연출이 돋보였다.
감독은 우티앙에였고, 그는 이후 왕수에빙과 장편영화 <따뜻한 겨울>을 만들었다. 그런데 크레딧을 보면 더 흥미로운 관계들이 드러난다. 전체 시리즈의 예술감독은 중국 젊은 세대 중 가장 잘 알려진 감독 중 한명인 장양(<퀴팅> <샤워> <해바라기>)이고, 어소시에이트 프로듀서는 감독 장이바이와 사운드 엔지니어 우라라이다. 우라라는 중국 젊은 세대의 최고 영화들에서 많이 보이는 이름이고, 장이바이는 주징레이(<스프링 서브웨이>)와 리샤오루(<사랑에 대하여>의 상하이 에피소드)와 함께 영화를 만들기도 했다.
이같은 사실은 1981년에 제작된 대만 TV드라마 시리즈를 떠올리게 했다. 여배우 실비아 창이 TTV에서 제작한 <11명의 여자들>라는 드라마였는데, 에드워드 양, 실비아 창, 코이첸 같은 대만 뉴웨이브의 많은 재능들이 처음 소개되었다. 영화사학자들은 <광음적고사>(1982)와 <샌드위치 맨>(1983) 같은 옴니버스영화가 대만 뉴웨이브를 출발시켰다고 말하겠지만, 사실은 그보다 1년 앞서서 <11명의 여자들>이 대만의 새로운 재능을 출발시킨 열쇠였다. TV를 무시하는 영화평론가들은 정말 위험을 무릅쓰는 것이다.
Any film critic, especially of Asian cinema, ignores TV at his peril. In practical terms, of course, it's almost impossible to keep abreast of Asian TV drama, such is the huge output. But every now and then there's a series which throws all one's observations of that country's film scene into sharp focus.
A chance purchase recently in China brought home to me the importance of following TV drama. I bought it simply because of the stars on the front of the box: an astonishing lineup of youngish Mainland talent, including actresses Xu Jinglei, Li Bingbing, Li Xiaolu and Zhou Xun, plus actors Xia Yu, Jiang Wu (younger brother of superstar Jiang Wen) and Wang Xuebing.
It was a 30-part series, made in 2002, with the ridiculous English title "Skylovers," which sounded like a series of romantic entanglements in an airline company. The more poetic Chinese title, "Tiankongxiade yuanfen," refers to the way in which lovers are brought together by chance or destiny "under heaven."
I'd stumbled across one of those remarkable congregations of talent when, four years ago, a new generation was making its mark in a country's industry. The 30 episodes in fact divide into six separate stories of five episodes each, with each tale featuring a well-known actor and actress. Supervising director of the whole series was Hong Kong director-producer-actor Andy Chin (Chin Wing-keung/Qin Yongqiang), but each story was directed and written by different Mainland talents.
Each story is set in a specific location - Beijing, Shanghai, Yunnan, Thailand, Vancouver - and it soon became clear that this was no ordinary TV drama series. The opening tale, "Moonlight in the City" (Chenglide yueguang), featured veteran actor Zhang Fengyi and young actress Li Xiaolu (from Joan Chen's "Xiu Xiu") in a remarkably subtle and leisurely story of a middle-aged champion marksman whose tired life is given new meaning by a young female drifter in Bangkok.
But it was the second story, "The Happiness I Want" (Wo yaode xingfu), that was the revelation - a beautifully played and carefully directed tale of adjacent apartment owners in Shanghai who turn out to be fellow-students from their childhood, when the guy (Wang Xuebing) had a crush on the girl (Xu Jinglei).
The director was Wu Tiange, who subsequently made the feature film, "Warm Winter" (Nuan dong), with Wang. The credits, however, revealed even more interesting connections. Artistic director of the whole series was Zhang Yang, one of the best known of China's younger generation ("Quitting," "Shower," "Sunflower"), and associate producers were director Zhang Yibai and sound engineer Wu Lala. Wu is a frequent name on many of the best films from China's younger generation, and Zhang Yibai has made movies with both Xu Jinglei ("Spring Subway") and Li Xiaolu (the Shanghai episode of "About Love").
I was reminded of a Taiwan TV drama series, made in 1981, called "11 Women," co-produced by actress Sylvia Chang (Zhang Aijia) for TTV, which first introduced many of Taiwan's New Wave talents like Edward Yang (Yang Dechang), Chang herself and K'o Yi-cheng (Ke Yizheng). Film historians will tell you that it was the portmanteau movies "In Our Time" (1982) and "The Sandwich Man" (1983) that kicked off the Taiwan New Wave - but it was really "11 Women," a year earlier, that was the key to unlocking the island's new talent. Film critics do indeed ignore the small screen at their peril.